Eerste weken Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Michelle Danen - WaarBenJij.nu Eerste weken Kisumu - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Michelle Danen - WaarBenJij.nu

Eerste weken Kisumu

Blijf op de hoogte en volg Michelle

04 Februari 2014 | Kenia, Kisumu

Hoi allemaal,

Van een heleboel mensen heb ik de vraag gekregen of ik af en toe wat wilde laten weten hoe het me hier gaat.

Ik ben 6 januari thuis vertrokken en na een lange reis via Istanbul zijn we 8 januari aangekomen op plek van bestemming: Kisumu, Kenia!!!
We zijn die ochtend gelijk goed ontvangen door Dominique (vriendin van me) en haar vriend. Even bij kunnen slapen en vervolgens eerst even flink bijkletsen!
Ik woon bij Dominique in. Een appartement in “Nyalenda”, dit is een achterstandswijk. Het appartementcomplex staat op een compound en die wordt ’s avonds met een groot hek en slot afgesloten en alleen bewoners van een appartement hebben 1 sleutel om binnen te komen. Dus dat is wel prima!
Het was in het begin wel weer even wennen. Weer even helemaal andere cultuur, totaal verwijderd van alle luxe (die we in Nl eigenlijk normaal vinden). Voorbeelden zijn: We hebben regelmatig geen stromend water dit betekent: de afwas niet kunnen doen, de wc spoelt niet door, je kan niet douchen, je kan niet koken, elektriciteit valt zo nu en dan ook uit. Maar voor alles vind je een manier om het geregeld te krijgen en dit heeft ook echt wel z’n charme!
De eerste paar dagen hebben we een kleine vakantie gehouden. Moest weer ontzettend wennen aan de stad, was ook helemaal gedesoriënteerd. Dus was wel lekker dat we de eerste paar dagen rustig aan konden doen.
Het was de bedoeling dat ik maandag gelijk mee zou gaan met “Home based care” het project waar ik meedraai. Maar het ging hier gelijk op z’n Keniaans en dit is uiteindelijk woensdag geworden dat ik m’n eerste dag met Home based care heb gehad.
Dit was wel heel leuk, je gaat echt “the slum” in om daar bij de mensen thuis te komen op huisbezoek. Je komt dus ook echt wel schrijnende dingen tegen en wordt je even weer met beide voeten terug op aarde gezet en zie je ook weer de harde realiteit.
Wat ik veel tegen kom is aids en tuberculose. Je ziet veel hopeloze situaties en in een hoop situaties is er nog weinig aan te doen. Maar dit is bij lang niet allemaal!
Volgende week ga ik overleggen wat we met het geld gaan doen wat de Zellebergen heeft ingezameld voor me met kerstavond. Ik heb nu zelf ook een goed beeld van het “Home based care” en ik ken de vrijwilligers die ervoor werken. Dus (als het goed is) gaan we volgende week even rond tafel om te kijken waar we het aan besteden. En ik heb best wat ideeën!
Verder verloop het hier rustig het is weer heel leuk om terug te zijn. De weekenden zijn relaxed en heel gezellig met alle mensen die ik hier om me heen heb! De tijd gaat al weer ongelooflijk snel, eigenlijk veel te snel, maar we gaan nog genieten zolang we hier zijn!

Zo weten jullie ongeveer wat me bezig houdt hier! Over een tijd zal ik nog eens wat laten weten.

XXXX Michelle

  • 04 Februari 2014 - 18:46

    Veronika Van Schilt:

    Hoi Michelle,

    Wat leuk om iets te kunnen lezen over hoe het daar gaat.
    De omschakeling zal inderdaad erg groot zijn.
    Wel super dat je dit doet hoor. Heel veel plezier en ga door met jullie goeie werk.

    Groetjes Veronika van schilt

  • 05 Februari 2014 - 21:47

    Annemiek Brabers:

    Hey Michelle,

    Zal zeker wennen zijn maar dat gaat wel goed komen. Vind heel knap wat je doet en heb veel respect voor je.

    leuk om je verslagen te lezen en kijk uit naar de volgende. Het aller beste en mask er iets moois van maar dat is wel aan jou besteed


    groetjes en veel liefs
    Annemiek Brabers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Kisumu

Verblijf in Kisumu

Recente Reisverslagen:

21 Februari 2014

laatste weken

04 Februari 2014

Eerste weken Kisumu
Michelle

Actief sinds 25 Jan. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 1624

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 28 Februari 2014

Kisumu

Landen bezocht: